tisdag 24 januari 2012

Gårdagens middag

Jag lyckades rätt bra med middan igår. Jag hade krossade tomater, kokosmjölk, linser och buljong hemma. Köpte alltså en chili och tre sötpotatisar. Om du är lika fattig som jag är detta ett helt okej tips:


Hetta upp olja i en kastrull.

Fräs en hackad lök och typ tre hackade vitlöksklyftor.

Lägg i ungefär tre mellanstora sötpotatisar som är skalade och delade i mindre bitar.
Tillsätt därefter:
Hackad chili.
 Mängd beror på hur starkt du vill ha. Jag tog cirka en halv.

Krossade tomater.
 När tetran var tom fyllde jag upp den med vatten som jag även hade i.

Röda linser.
Jag tog en knapp deciliter

Kokosmjölk.

2 buljongtärningar.
Jag använde grönsaksbuljong.

Basilika.
Om det hade varit en vanlig middag hade jag använt färsk basilika, men nu sparade jag in cirka 18 kronor genom att använda torkad.

Låt blandningen stå och puttra ihop.

Under tiden kan man tömma diskmaskinen...

torka diskbänken och andra öppna ytor...

kolla vårsäsongens skor...

Efter cirka en kvart häller du över allt i en skål och stavmixar alltihop.

Klart!

Cirka 20 kronor för fyra portioner. Lagom om du frågar mig.

3 kommentarer:

Singelmamman sa...

Perfekt! Tusen tack för ett bra recept. Och 20 kr för fyra middagar/lunch är strålande.

Singel i storstan sa...

Det beror ju lite på vad man har hemma... Kokosmjölk och krossade tomater kostar ju också. Men varför sa du ingenting när du köpte biljetterna? Du hade kunnat få pengar av mig.

Sus sa...

Otroligt!