tisdag 24 april 2012

Jag och min huvudvärk

Jag har haft nästan daglig huvudvärk i massor av år. Vilket har gjort att jag blivit en Treomissbrukare. Mycket av min huvudvärk har såklart berott på att jag är beroende av tabletterna. Men viss huvudvärk (och nu pratar jag inte om migränen, för den hör inte hit) har varit "äkta".

I december började jag gå på akupunktur hos en sjukgymnast. Hon såg på en gång att jag har fel hållning när jag sitter ner vilket innebär att jag alltid skjuter fram huvudet från halsen. Vilket innebär att jag spänner nackrosetten mest hela tiden. Vilket gör att jag har ständig huvudvärk.

Varje gång jag har träffat henne har hon vridit upp rörligheten i mina nackkotor och stretchat ut musklerna i nacken och övre ryggen. Jag har även fått lära mig stretch-övningar som jag gjort hemma. Sen har hon avslutat med att jag fått akupunktur.

Jag tror att jag åt 5-6 tablettter om dagen när jag började gå hos henne. Nu är jag nere på 1-2. Om jag inte är stressad och inte har "tid" att tänka på att sitta rätt. Tablett nummer 1 på dagen är min frukost och beror enbart på att jag är beroende. För det mesta. Oftast räcker det med den numera.

Min plan är nu att jag även ska sluta med morgontabletten. Nu när jag vet att jag blivit av med orsaken till huvudvärken så borde det väl inte va så svårt?

4 kommentarer:

Singelmamman sa...

Det fixar du! Lycka till! Hoppas du blir av med huvudvärken.

Anonym sa...

Själv har jag huvudvärk max 4 ggr per år. Så jag blir lika chockad varje gång...

MEN. Och det här är ett stort MEN!
För det vanligaste tecknet för högt blodtryck är just ständig huvudvärk!
Gå till en läkare och kolla dit blogtryck!

Min sambo fick för en månad sedan en hjärtinfarkt, en del pga just det. Hans syster hade haft migrän o huvudvärk i måånga år tills hon kollade sitt tryck precis efter han varit med om det här.
Hennes tryck var högre än hans. Farlig högt.

Jag vill inte skrämma dig, men det kan vara så, och då finns det medicinering. Jag tror att akupunktur osv kan lindra och vara bra också, men jag tycker ändå att du borde kolla ditt tryck.

Kram på dig!

Singel i storstan sa...

Jag kollade mitt blodtryck i december. Då var det liite högt. Man kanske borde kolla igen...

Unknown sa...

Bra jobbat, det klarar du. Å kul att du bloggar igen. Vi finns kvar.