torsdag 2 augusti 2012

Djuren i skogen

Det är dåligt med mygg i år. Vilket inte är något djur jag saknar direkt. Jag har kunnat sitta ute varje kväll utan att behöva flaxa armarna av mig. Däremot finns det så jävla många andra arter av flygfän att jag blir tokig. Inga som bits eller så, men det surrar konstant dagtid att jag till och med hör surr när jag går in. Kommer att höra surr flera veckor efter jag kommit hem.

Första natten jag var här simmade en bäver (tror jag) förbi mig när jag satt och kollade på soluppgången på bryggan. Kansk 1-2 meter ifrån. Från storstadspuls till lantlivslugn på fyra sekunder.

Här om natten blev jag livrädd när jag hörde nåt i skogen som lät: OOOÄÄÄÄÄH! Typ 50 gånger. Det lät som att en människa blev misshandlad. Efter att ha slängt ut en fråga på Facebook så fick jag veta att det förmodligen var en rådjursbock som var ute efter lite kärlek. Men han väckte halva skogen för därefter blev det ett jävla liv från alla möjliga djur. Vid typ 4 när jag skulle lägga mig.

Här om dagen satt jag ute på altanen och då kom en söt liten ekorre och satte sig cirka 20-30 centimeter ifrån mig. Tyvärr så hade jag ingen kamera i närheten. Däremot började jag bli lite skrajsen eftersom dom små rackarna har ganska vassa tänder så jag blev tvungen att röra mig lite så att den drog.

Jag har haft en sprutflaska med glaze stående på altanen och varje morgon (eftermiddag) när jag kommit ut har den flyttat på sig. Imorse märkte jag att det var någon som bitit sönder flaskan. Jag vet inte om det var ekorren eller nåt annat djur.

Spindlar har jag klarat mig ganska bra ifrån. Har varit tvungen att döda 2 stycken på drygt två veckor. Däremot har jag sopat bort en jävla massa spindelnät...

Mamma hade en björn här förrförra året som kikade in genom sovrumsfönstret så mamma blev så rädd att hon kissade på sig. Själv hade jag nog dött. Men "han" har jag inte sett röken av och tur är väl det.

Tyvärr har jag inte vågat fiska eftersom jag är en pussy när det gäller att döda fisken. Synd eftersom det finns öring, laxfiskar, abborre och gädda. Gädda är ingenting jag vill fånga, men ändå.

Man kanske inte kan säga att jag är en lantlolla precis. Jag trivs nog bäst i stan. Min bästa kompis kallar mig för storstadsfjomp. Men jag trivs bra här trots att jag blir lite rädd då och då...

2 kommentarer:

Singelmamman sa...

Jag är sjukt impad över att du är i stugan själv. Jag hade klarat en kvart. På dagtid. Och då är jag inte ens rädd för djuren!

Singel i storstan sa...

Förutom djuren så är jag inte ett dugg rädd. Ser det som att mormor och morfar (som byggde stället) vakar över mig och ser till att inget ont händer... Du kanske kan följa med nästa år? :-)