fredag 15 juli 2011

Uppdrag granskning

Jag lyckades fastna framför teven i natt. Bland annat såg jag ett gammalt program av Uppdrag granskning som handlade om IT-säkerhet. Är det någon som har sett det programmet? Reportern hade med sig någon ärlig hacker och dom åkte runt i Stockholm och kollade hur många som har oskyddade trådlösa nätverk. Dom visade också hur lätt man kommer in i ett låst nätverk om man har krypteringen WEP eller vad det hette.

Det går alltså att sitta i en bil på gatan i närheten av ditt hus och ta sig in i din dator. Och på den kan man ta reda på kreditkortsnummer, kod och det mesta som finns av värde. När dom väl har fått tag i kortuppgifterna kan man göra ett eget kort som man kan handla för.

Nu visade det sig att jag har den svåra krypteringen WPA på mitt trådlösa nätverk. Den som rekommenderades. Men man bör nog kolla upp det innan man handlar på kortet över nätet. Eller så är det jag som varit extremt naiv i mitt datoranvändande.

Hur är du?

Inga kommentarer: