torsdag 22 juli 2010

Mindfulness

Det sägs att det är bra för själen att vara här och nu. Att man medvetet är närvarande. Att man inte ska ha huvudet fullt med dåtid, problem, framtid etcetera. Det händer inte så ofta att jag är sinnesnärvarande till vardags. Jag tänker oftast på annat när jag gör saker. Utom möjligtvis när (eller om) jag är i sängkammaren.

Tidigare imorse lämnade jag tillbaka sömnmätningsmaskinen. Och så här i semestertider när jag dragit ner på tempot gick det utmärkt att ta tillvara på nuet. Reflektioner under min lilla tripp:
  • Det är extremt lite folk i rörelse vid Stureplan klockan halv nio denna torsdag.
  • Odd Molly har fina kläder.
  • Fukten i luften lägger sig som en hinna över hela kroppen.
  • Det är väldigt tyst för att vara mitt i city.
  • Restaurang Grodan har bytt lokaler sen 80-talet. Har alltid trott att de legat på samma ställe.
  • Det är skönt när bussens dörrar öppnas eftersom det kommer in lite luft då.
  • Är det någon som bor i Konserthuset? På typ tredje våningen ser det ut som det.
  • Huset som Oscarsteatern ligger i är vackert.
  • Alla nybyggda hus som sträcker sig från Centralen till Norra Bantorget är ganska fula.
  • Jag svettas i knävecken.
  • Fridhemsplan är ganska sunkigt.
  • Det är lummigt och fint på Lilla Essingen.
  • Det doftar vatten (?).
  • Lilla Essingen är en otroligt vacker stadsdel i innerstadsstockholm.
  • Fantastiskt skönt att komma hem till en AC-kyld lägenhet!
Jag vet inte om jag mår bättre. Men jag känner mig inte så stressad i alla fall. Fast det hade jag nog inte gjort ändå.

1 kommentar:

Singelmamman sa...

Jättefina iaktagelser. Och att ha tid och ro att strosa och iakta det är för mig semester!