måndag 14 november 2011

SOS Alarm

Jag har ibland varit ganska upprörd när jag läst att en del människor inte får hjälp när de ringer SOS Alarm. Som 23-åringen som bad om en ambulans men vägrades. Och dog. Idag startar rättegången mot den ansvariga sjuksköterskan i just det ärendet.

I samband med detta har Aftonbladet besökt larmcentralen. Och under besöket framkommer det att det finns "stammisar" som ringer för att få en ambulans. Trots att de egentligen inte behöver någon. Ändå körs ambulanser fram. Även många andra ringer helt i onödan...

Jag blir fan chockad! Vad är det för idioter som gör sånt? Det är kanske dom som ska ha på sitt samvete att en del människor dör. Det kan ju inte alltid vara helt lätt för en sjuksköterska att i telefon avgöra vem som ska få hjälp eller inte?

3 kommentarer:

Unknown sa...

Det finns många som är "sjuka" på olika sätt. Det finns dom som tänder eld på hus för att bli räddad av en brandman och det finns dom som ringer efter polis och ambulans utan att behöva det. Det vet dom på larmcentralen. Men det berättigar inte dem på något sätt att förringa folks samtal. Varje samtal måste anses som livsviktigt.

Singel i storstan sa...

Absolut! Men om dom som inte behöver ambulanshjälp inte ringer så...

Malde sa...

Jag är i alla fall tacksam att ambulansen kom när Mamma behövde en igår. Sonen fick följa med, så Mamma hade någon med sig direkt. Jag fick köra efter i min bil.

Annars är det så att i ett bostadsområde inte så långt från mig, var det ett tag så att ambulansen kom inte om de inte fick poliseskort. Detta efter flera tillfällen när de åkte på larm, lämnade ambulansen för att hämta den sjuke eller skadade, och återkom sedan till en länsad ambulans med fyra sönderskurna däck. Om ligisterna hade varit snälla vill säga...