fredag 28 september 2012

Ambulanshämtning

I förrgår när jag låg i badet så fick jag sådär ont i magen som jag hade för ett tag sen när jag misstänkte att jag haft gallstensanfall. Ensam som jag var ringde jag till sjukvårdsupplysningen och frågade om det är meningen att man ska ha så ont som jag hade. Och det skulle man tydligen inte. För hon på sjukvårdsupplysningen tyckte att jag skulle åka in till akuten. Men jag förklarade för henne att jag var helt ensam och att jag inte pallade att sitta i en taxi.

Istället kom en ambulans. Vilket är jävligt skämmigt eftersom jag "tycker" att man typ ska vara döende när man åker en sån. Hur som helst kom ambulanspersonalen in och gav mig en spruta med smärtstillande. Och jag kunde äntligen slappna av. Och tyckte att dom kunde åka när jag inte hade ont längre. Men så lätt blir man inte av med dom. Det finns tydligen en rad olika fel man kan ha med samma symtom. Så det var bara att följa med. I ambulansen. Som tur var såg jag ingen nyfiken granne som tittade ut i alla fall.

Väl på akuten konstaterades gallstensanfall efter några blodprov och ultraljudsundersökning. Därefter fick jag ligga och vila ett par timmar tills jag kände att det smärtstillande medlet inte påverkade mig alltför mycket. Smärtan var borta för länge sen. Och sen åkte jag hem.

Så på typ sex timmar gick jag från att vara frisk, till att ha så ont att jag är redo att mörda mig själv, till att vara totalt flummig, till att bli frisk.

Konstigt sånt där...

4 kommentarer:

Anonym sa...

Nej men fy!

Förstår det där med ambulansen, men det visade sig ju vara en korrekt bedömning.

Skönt att det trots allt gick över hyfsat snabbt. Men måste man inte åtgärda?? Eller kan det lösa sig av sig själv?

Trevlig helg!!

Singel i storstan sa...

Nej, dom gör ingenting om det inte återkommer ofta som jag förstod det. Då gör dom nån sorts undersökning genom halsen och ibland kan även gallblåsan tas bort. Jag tror det var nåt sånt...

Malde sa...

Min gallblåsa är borta sedan 18 år, och jag har inte saknat den än! Får du fler gallstensanfall är det lika bra att få bort eländet.

Kram, Bruden!

PS. Mamma blev arg på mig när hon fick reda på att jag körde in själv till akuten, under pågående gallstensanfall. Inget jag rekommenderar iofs. DS.

Anonym sa...

Aj då. Fast det misstänkte jag förra ggn du hade det också. Skönt att få det kollat iaf.

Men de sa väl ändå åt dig vara försiktig med fet mat och så?

Skönt att det var över på sex timmar, jag hade ont i flera dagar efter mitt.

Och skönt som sagt att du kollat upp det nu! :)