söndag 4 september 2011

Middagstips

Jag börjar som sagt komma in i rutinerna så smått. Så nu har jag tänkt att laga mat mer regelbundet än vad som skett under sommaren. Och idag blev det fullträff!
  • Sätt på ugnen på 200 grader. Stek kycklingfilé i en grillpanna samtidigt som du skär 1-2 tomater i tunna skivor och hackar en kruka basilika.
  • Lägg kycklingen i en ugnsform, lägg över tomaterna och strö över basilikan.
  • Blanda cirka 1,5 dl grädde med cirka 1,5 dl creme fraiche, 2 matskedar dijonsenap, 2-3 pressade vitlöksklyftor och häll över kycklingen. Toppa med riven ost.
  • Gratinera i ugnen i en dryg halvtimme.
Servera med haricots verts som blandats med riven parmesan.

Enkelt och skitgott!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Måste testa...låter skitgott. Jag måste åxå ta tag i mitt liv och börja äta ordentligt igen...sommaren har satt sina spår....hua! Kramiz/Hellen dellen

Singel i storstan sa...

Du blir inte besviken Helen! Och jobbet före ugnen tar typ 10 minuter.

Ett stenkast från Fyndet sa...

Här har du ett grymt kycklingrecept. Jag hoppar broccolin när barnen är med, och serverar ris till:

2 st Kycklingfiléer
1 st gul lök
1 klyfta/klyftor Vitlök
1 msk Margarin flytande 80%
3 dl Tomater krossade
1 tsk Basilika (fast jag tar färsk, ett gäng blad)
2 dl Broccoli
1 tsk Socker
1 tsk Vitvinsvinäger
1 tsk Salt
1 krm Peppar

Instruktioner
Skär kycklingen i strimlor.
Hacka lök och vitlök.
Fräs kyckling och lök i margarin i en panna. Rör i socker och vinäger. Krydda med salt och peppar.
Häll över tomaterna.
Krydda med basilika och låt grytan puttra drygt 5 minuter.
Tillsätt färsk eller tinad broccoli och låt puttra ytterligare 5 minuter. Servera med ris eller pasta.

(från VV)