onsdag 31 oktober 2012

Det här med skatt?

För typ tio år sen så hade jag cirka 31 komma nånting procent i skatt. Jag bodde i en annan kommun, men jag har för mig att Solna eller nåt liknande hade 28%. För några månader sa jag till en kompis att jag typ har 20% skatt, för tittar man på bruttot vs. nettot av lönen så är det inte mer. Men jag fick inget gehör för det påståendet.

Nu läser jag på Aftonbladet att skatten ska sänkas i Stockholms kommun med 15 öre till 17,33. Jag fattar inte? Nog för att vi har en blå regering, men vart har mina 14% sparats in? Det är ju hur mycket pengar som helst!

//Tjejen som har nollkoll.

2 kommentarer:

Malde sa...

Det är kommunalskatten som är så låg. Resten av skatten du betalar är landstingsskatt och eventuellt statlig skatt (om du kommer över en viss inkomst, vilken kommer jag inte ihåg).

Singelmamman sa...

Säger som Malde. Men nu såg jag på nyheterna att flera borgerliga landsting ska höja skatten nästa år. Våra sjukhus är så skruttiga att det behövs mer pengar. Det skulle behövas även här i Stockholm.