lördag 26 januari 2013

Nåt att lyssna på

Den fastspända flickan handlar om hon som kallas för Nora i media. Hon som blev våldtagen av Kapten Klänning. Det här är en dokumentär i två delar där hon berättar om hur hon först hamnade på vårdhem som tonåring, hur hon senare prostituerade sig, blev våldtagen och mådde sämre och sämre. Andra delen är så upprörande gällande psykiatikern Ola Gefvert som vägrade låta henne träffa en kvinnlig psykolog. Hon har smygbandat ett samtal dem emellan och det brann i huvet på mig när jag hörde denna överläkares uppvisning i empatilöshet, brist på respekt och arrogans. Hur är det möjligt att sånt här händer i Sverige på 2000-talet?

Ett hett lyssningstips!

1 kommentar:

Malde sa...

Jag vet att om jag lyssnar på detta kommer jag att få mordiska tankar...

Det är ofattbart att människor kan vara sådana som Kapten Klänning och Ola Gefvert!