fredag 23 april 2010

Bra kvinna reder sig själv

Jag träffade Exet när jag var 21. Då hade jag bott ensam i en lägenhet i typ fyra månader. Innan dess bodde jag ihop med en kompis i två år. I pappas lägenhet. För han jobbade på cirkus. Jag och Exet var stenkära och skaffade en lägenhet ganska omgående...

Jag har alltså inte bott ensam särskilt mycket i mitt liv. Och eftersom jag bodde ihop med en händig kille så var det inte händiga saker som var min syssla i hemmet. Sånt som att rensa avlopp, borra och fixa. Jag är bättre på annat.

Nu har jag bott själv ett tag. Men jag har varit ganska förskonad från fix. Jag känner andra som kan göra sånt. Utom att rensa avloppet. Det har jag lärt mig göra utan att kräkas. Även fast det är nära varje gång. Men jag kan ju inte ringa nån kompis varje gång jag behöver hjälp. Det börjar liksom bli pinsamt nu.

Jag har haft en gnisslande badrumsdörr i ett par månader nu. Jag vet inte hur man tar bort sånt. Men ikväll så fick jag nog. Tog fram rapsoljeflaskan och dränkte en bomullstuss som jag gned på gångjärnen... Var det så enkelt? Är det verkligen så man gör?

6 kommentarer:

MonasUniversum sa...

Innan jag kom till den näst sista meningen, så skulle jag precis ladda för att skriva: använd matolja och tops.

Som sagt. Bra kvinna reder sig själv. Ålväjs.

Singelmamman sa...

Suck, jag avskyr att klara allt själv. Mest för att jag vill ha någon att hjälpas åt med. Men avloppsrensning är helt ok, det är värre med att sätta upp saker på väggar, jag har inte gjort det helt själv någon gång. Men jag vill försöka.

Singel i storstan sa...

Mona: Kom du också på det själv när det begav sig? Jag trodde man behövde en särskild olja, typ låsolja...

Singel: Jag har heller aldrig satt upp nåt själv. Förutom tavlor och enklare krokar. Men borrat i en vägg har jag aldrig gjort...

Veronica sa...

Haha, så enkelt var det. Fast med vanlig matolja får man smörja lite oftare, eftersom det inte fäster så bra vid metallen.

En liten burk med 5-56 är bra att ha i alla hem. Smörjer gångjärn, hjälper till att lossa rostiga muttrar... fixar det mesta som behöver lite klet helt enkelt. Och fäster och stannar kvar!

Singel i storstan sa...

Veronica: Var köper man den?

MonasUniversum sa...

Järnhandeln baby. Eller på Bauhaus/K-Rauta och liknande..