torsdag 13 maj 2010

Studenten

Tonåringen tar studenten om fyra veckor. Igår var det fyra veckor. Den 9 juni alltså. Och jag har inte förberett nånting. Så nu har jag ångest.

Jag hoppade av gymnasiet när det begav sig. Så jag tog inte studenten. Och jag har aldrig varit på något utspring eller studentmottagning. Så jag vet inte riktigt hur det ska va. Jag hatar när jag inte har kontroll på såna här saker!

Skickar man inbjudningskort? Var ska vi vara? Vad bjuder man på? Vilka bjuder man?

Fan!

8 kommentarer:

Singelmamman sa...

Jag vet inte heller. Men bjud på plockmat det är enklast. Och bjud hennes kompisar och dina vänner som känner henne. Eller kolla om hon vill ha någon bjudning, hon kanske inte vill, eller vill ha det ihop med någon kompis. Usch så svårt, jag har några år kvar, tre för att vara exakt. Ska kanske börja planera nu. Lycka till i alla fall.

MonasUniversum sa...

Ojoj så lika bakgrund vi har!

Ja, man skickar inbjudningskort. Typ nu.

Om ni är många så är lgh:en för liten, kolla vad det kostar att ha mottagningen på nåt hotel, ibland blir man förvånad över hur lite det kostar. Värt en koll. Annars letar du upp en polare med trädgård.

Själva har vi den i exmakens trädgård. Vi har beställt catering från en libanesisk restaturang, enligt önskemål från tonåringen.

Du bjuder dom hon vill ska komma, samt såna som du anser borde vara med. Risken för att hennes polare inte kan komma är rätt stor, om hon umgås med dom från samma klass. Och då kan man kanske också slå ihop studenskivan med någon där..

Och det behöver för övrigt inte vara 150 pers. Det räcker med att man bjuder de man vill ska komma och det kan lika gärna var 8 personer, som 80...

Och du, glöm för fan inte att beställa plakatet. Har du inte gjort det, så hör av dig. Jag ska beställa mitt nu i dagarna.

MonasUniversum sa...

...en kompis ska ringa nåt av hotellen som har takterass, och höra vad det kostar...en idé kanske..

Monicas sa...

Nej man måste inte skicka inbjudningar men det är ett bra sätt att få folk o komma när man själv vill ;) På våra brukar vi dessutom tala om när utspringet är om folk vill dyka upp där med.

Vi har bjudit in släkten och tjejerna bjuder själva in de kompisar som de vill ska dyka upp. Folk brukar mingla en stund och sedan går de.

Buffé, smörgåstårta eller sallad är enklast att duka upp så att det blir självservering. Papperstallrikar och bål är toppen ;)

Glöm inte beställa skylt och köpa någon liten nalle att hänga om halsen på den utspringande studenten :)

// Monica som fixar mottagning för fjärde ungen i år och sedan är det faktiskt bara två ungar kvar. Phu!

Åsa sa...

Oj! Det var ett tag sedan - dock har det varit några kusiner till min man som tagit studenten.
Då har vi antingen fått mejl eller en inbjudan (pappers) med dels tid för utspring och dels tid för mingel hemma hos någon. Både ute i en trädgård, eller bara hemma. Buffé och trevlig kaka/tårta är trevligt och passar alla. Vin till de som vill ha och läsk till ungdomar/barn/de som kör.
Ballonger (gul och blå) och ett presentbord är trevligt.

Lycka till!

Singel i storstan sa...

Tack alla ni för tipsen! Det verkar som att jag börjar få koll på bitarna. Problemet är Exet. Om han slutar tramsa kan vi va hos Tonåringens farmor. Vi blir inte fler än runt 20 personer.

Skylt ska jag fixa via nätet, ska bara scanna in ett pappersfoto först.

Mona: Vart beställer du ifrån? Skylt alltså.

MonasUniversum sa...

www.trycksakstorget.se

Singel i storstan sa...

Det är där jag också tänkte beställa ifrån! Dom hade bäst valmöjligheter...