onsdag 26 maj 2010

Dum, dummare

Tonåringen blev av med sin plånbok för någon månad sen. I den hade hon ID-kort, busskort, bankkort, pengar och lite annat. Ett nytt bankkort skaffade hon fort som satan. För annars skulle hon ju inte komma åt sina pengar. Hade hon inte haft pass så hade hon förmodligen ordnat ett nytt ännu fortare. Så hon kommer in på krogen. Men nu har hon pass så ett nytt leg finns inte.

Busskortet kunde hon få ett nytt från skolan. Om hon förlustanmälde det. Men det orkade hon tydligen inte. Det måste vara jävligt jobbigt. Och jag var snål. Tyckte att vi kunde vänta med att köpa ett kort till sommarlovskortet börjar gälla.

Idag såg jag räkningen. Hon har åkt på sms-biljett för över åttahundra jävla spänn! Det är mer än vad ett månadskort för en vuxen kostar. Visst är det så att min roll som försörjningspliktig upphör när hon tar studenten? Jag är jävligt sugen på att lära fröken att ta ansvar för sin försörjning kan jag säga.

Och plakatet är fixat till studenten. Det kommer i tid.

2 kommentarer:

MonasUniversum sa...

Ska vi flytta ihop? För några veckor sen så gick hon genom spärren i Slussen. Då springer två tonårskillar förbi och snor kortet ur handen på henne. Jag blev fly förbannad och kontaktade SL, men nej, det gick inte att få nåt nytt kort eftersom hon inte köpt det via internet.

Hur som. Hon bestämde sig för att vänta till de släpper sommarkortet. Så hon köper sms-biljetter. Jag fick andnöd tills jag kom på att telefonen står på hennes pappa. Haha, as if I care liksom!

Singel i storstan sa...

Ska fan skriva över abonnemanget på hennes pappa!

Men nu kan man registrera accesskortet på sl.se även om man inte handlar på nätet. Det lär bli så när sommarkortet inhandlas.