onsdag 8 september 2010

Det där med hemmafix

Jag har sagt det förr och säger det igen. Jag är urusel på vissa saker när det gäller hemmafix. Exet skötte allt sånt när vi bodde tillsammans. Eller så kände han folk som fixade åt oss. Det var nåt om tjänster och gentjänster. Det funkar så i hantverkarbranschen.

Jag är också bra på hemmafix. Men det är mer av det estetiska slaget. Inte rensa avlopp, laga läckande kranar, koppla elen på en tvättmaskin eller borra med rätt borr i rätt typ av vägg. Däremot kan jag tapetsera, måla, sätta upp lister, göra dörr- och garderobsspeglar och massa annat...

Problemet jag har nu är att sätta upp en gardinstång!!! Hur kan man ens ha ett sånt problem? Därför att man inte äger någon borr. Och för att man inte vet vad det är för vägg. Det är inte gips i alla fall, men jag tror inte att det är betong heller. Hur vet man det liksom? Behöver man slagborr i exempelvis en tegelvägg? Måste man ha plugg då? Eller är det på tegel man måste ha såna där dyra skruvar som "expanderar"?

Tänk om jag bara kunde spika upp stånghelvetet istället...

Jag vill understryka att jag är bra på andra saker...

2 kommentarer:

MonasUniversum sa...

Hmm, det är ju skit att vi inte "känner" varandra. Jag har svart bälte i att borra serru.

Du behöver inte expander och knappast slagborr för en tegelvägg. Moderna borrar har en svitch som du kan slå om till slagborr, om det ändå skulle behövas. Har du inga trevliga grannar som du kan låna en borr av?

Jag föredrar plugg då jag vet att det sitter bättre.

Singel i storstan sa...

Jag vet ju inte om det är tegel eller betong... Och du, det är dags att lära känna varann nu! Tyvärr har jag ingen kontakt med mina grannar. Heller.