tisdag 7 september 2010

Svampplockning

När jag var liten följde jag ofta med min mamma och plockade svamp. Jag blev ganska duktig på att känna igen de olika sorterna eftersom jag fick betalt för varje sort jag kände igen. Jag tror att det var en tia per rätt. Inte fy skam på den tiden. Men sen jag fyllde typ 12 har jag varit i skogen för att plocka svamp en gång.

Det var väl för kanske tio år sen. Jag och min väninna hade ingen som helst koll på vad vi plockade. Så tillslut ringde jag till min mamma och frågade hur vissa sorter såg ut. Till svar får jag ett gapskratt i örat och frågan om jag plockade svamp i pumps. Jag är liksom inte friluftstypen precis. Där stod jag mitt i skogen med en cigg i ena handen och en mobil i andra och frågade hur svampar såg ut liksom. Samtidigt kommer väninnan kutandes i full fart eftersom hon hade sett ett rådjur som hon var/är livrädd för.

Vilken syn!

Min mamma avrådde mig att plocka några svampar. Så jag och kompisen åkte hem istället. Och tur var väl det. För idag läser jag i aftonbladet om Mikael som tog fel på kantareller och giftspindling. Han höll på att dö.

Giftspindling... Vilket jävla namn!

Inga kommentarer: