fredag 22 februari 2008

Flextid

Nackdelen med mitt jobb är att för att jag ska kunna få ut flextid så måste jag jobba över efter att receptionen har stängt vilket inte är så svårt eftersom jag har mycket att göra på jobbet. Därefter måste jag ta ut en heldag i ledighet eftersom jag inte kan gå en timme tidigare eller så. Saken är den att under vintertid har vi arbetstid mellan 8:00-16:40 och jag brukar oftast komma 8:25 ungefär eftersom växeln och receptionen öppnar 8:30. Detta innebär ju att jag redan ligger minus 25 minuter när jag börjar jobba.

På min avdelning har vi fyra stycken som arbetar för bemanningsföretag men förutom dom så finns det INGEN som arbetar dessa åtta timmar och tio minuter förutom jag. När jag kommer på morgonen är det bara de från bemanningsföretagen som är på plats och när jag går på kvällen är det ingen kvar! Någon gång ibland kan någon enstaka människa sitta kvar men det är ytterst sällan... Jag har nu den senaste tiden kollat upp en person som började på myndigheten ungefär samtidigt som mig så hon har inte jobbat särskilt länge. Så här ser hennes arbetsdag ut: Kommer mellan 8:30-9:00, tar fika vid 10-tiden i ungefär en halvtimme, har lunch mellan 11:30-12:30 (man har bara en halvtimmes lunch) och fika vid 14 en halvtimme. Sen går hon hem mellan 15:30-16:00. Det har hänt en gång på detta dryga år att hon har jobbat längre än 16:40!

Då undrar jag hur hon tidrapporterar? MINST en timme mindre om dagen blir fem timmar mindre på en vecka som på ett år blir 230 timmar!!! Ligger hon 230 timmar minus i systemet eller skriver hon att hon jobbar 8,10 timmar per dag? Är fallet så, är systemet väldigt orättvist!

Inga kommentarer: