onsdag 27 februari 2008

Magont

Jag har ju missbrukat Treo ett gäng år nu och aldrig haft problem med magen... De senaste dagarna har jag börjat fått extremt ont i magen och när jag går in på Vårdguiden och kollar på magsår står detta:
Vanliga symtom är att

  • det gör ont på en viss plats i övre delen av magen (stämmer)
  • man har perioder med besvär under flera veckor och är besvärsfri mellan perioderna (vet inte om det stämmer)
  • man får mer besvär när man äter, eller så blir besvären mindre när man äter (dom blir mindre vilket gör att jag äter ofta)
  • man mår illa (stämmer inte)
  • man blir snabbt mätt (stämmer inte)

Om jag kollar upp magkatarr finner jag följande:

  • smärta eller obehag i övre delen av magen (stämmer)
  • tidig mättnadskänsla när du äter (stämmer inte)
  • hungersugningar i magtrakten (stämmer inte)
  • känsla av uppkördhet (kan stämma)
  • illamående och rapningar (stämmer inte)
  • halsbränna, som egentligen är ett eget tillstånd, men ibland kan vara ett delsymtom vid dyspepsi (stämmer delvis)

Frågan är om jag har magkatarr eller magsår? Får vänta ett par dagar och se om det blir värre...

Inga kommentarer: