söndag 16 januari 2011

Om att lära tonåringar att sitta

Tonåringen bor hos mig och sin pappa lite som hon vill. Ibland är hon hos mig en vecka. Och ibland en månad. Exet bor i ett stort radhus. Så där får hon mycket engentid. Jag bor i en tvåa. Därför blir det mer socialt leverne när hon är hos mig. Och hårdare regler.

Jag kräver att hon ska hjälpa till hemma. Exet gör allting själv. Jag vill veta vad hon ska göra när hon ska någonstans. Exet vet ingenting. Typ. Och framförallt så kräver jag att hon ska höra av sig om hon sover borta. Även fast jag kanske inte hör meddelandet just då, så ser jag det när jag vaknar. Och för mig är det jätteviktigt. Exet verkar inte bry sig alls.

Fröken har varit på galej både fredag och lördag. Det tillhör väl åldern. Jag var likadan själv. Fast värre. Och hon har sovit borta båda nätterna. Utan att höra av sig. Så när hon kom hem igår så förklarade jag för henne att hon MÅSTE höra av sig eftersom jag blir orolig. Och det är ju inte så konstigt. Men likförbannat vaknade jag imorse och upptäcker att hon inte är hemma.

För en liten stund sedan fick jag ett sms: "Jag gjorde det igen! Förlåt! Men jag sov hos XXX." Frågan är nu om jag ska vara sur när hon kommer hem? Hon verkar ju ha fattat att hon gjort fel. Så jag tror att det är onödigt att älta problemet. Men det skulle vara intressant och se reaktionen om jag inte hörde av mig om jag sov borta någon gång. Jag tror nämligen att hon skulle bli mer upprörd och orolig om mamma inte kom hem.

3 kommentarer:

Ett stenkast från Fyndet sa...

Tror som du att hon skulle bli halvt galen av oro om du inte hörde av dig..

Usch, svår balansgång det där. Kanske du ska låta det bero denhär gången - hon har ju som sagt insett att hon missat. Avvakta till nästa tillfälle.

Ser INTE fram emot den dagen då barnen börjar vara borta på nätterna..

MonasUniversum sa...

Vilken reaktion förväntar hon sig? Fråga dig det istället och reagera tvärtom. Det brukar funka.

I synnerhet när man tar fram "besviken"-fejset. Går alltid hem.

Singel i storstan sa...

Normalt sett så är det hennes kompisar som sover över här. Och då finns ju inte problemet. Det är därför hon inte tänker på att meddela mig var hon sover. Men vi har pratat om det nu. Och hon vet vad jag önskar.