måndag 10 november 2008

Dagens nyhet...

Egentligen var det ingen nyhet som var ny eftersom snacket om att sparka AIK:s tränare Rikard Norling har pågått sen i augusti. Det som förvånar är nonchalansen från råttornas styrelse eftersom supportrarna har sagt ifrån och ställt sig bakom Norling. Vad fick dom för det? Ett "fuck off"! Sparken fick även VD:n och därefter avgick sportchefen och Rikards assisterande tränare. En riktig cirkus! Och fansen är upprörda och hotar med att inte köpa säsongskort nästa år.

Vad är det då som gör att jag bryr mig? I normala fall är man bara skadeglad när det är turbulens runt gnaget men just i det här fallet så känns tänket från styrelsen igen. Det är vi supportrar som ÄR klubben, inte nån jävla styrelse som byts ut titt som tätt. Ändå ser dom ner på oss engagerade supportrar som lägger ner tid, pengar och passion på laget i hjärtat. Helst vill dom ha publik som betalar, håller käften och är glada på beställning. När vi fans säger vad vi tycker är vi obekväma och i just AIK:s fall så skiter man fullständigt i vad supportrarna säger.

Jag skulle vilja höra hur snacket går på styrelsemötena. Det var ju inte så länge sen Djurgårdsfansen blev rövknullade av vår egen säkerhetspersonal och Bosse Lundquist gick ut på hemsidan och sa att dom skulle ta i med hårdhandskarna. Men vad har hänt? Ingenting mer än en utredning. Vad jag vet så jobbar säkerhetsansvariga kvar... Jag hoppas verkligen att AIK-supportrarna inte köper säsongskort nästa år. Då kanske höjdarna inom fotbollen fattar vad vi fans gör för våra klubbar.

Hockeyn gjorde misstaget att satsa på fel publik för tio år sen och först nu börjar fansen komma tillbaka. Ska det bli likadant i fotbollen? Igår var det drygt femtusen på Stadion, vi har äntligen blivit av med medgångarna men även många riktiga fans. Det är inte enbart resultaten som gör att man inte känner någon glädje att gå på fotboll längre, även synen på oss fans har fått mig att tappa lusten och jag kommer kanske inte heller köpa säsongskort nästa år av just den anledningen. Missnöjda kunder hittar andra ställen att lägga sina pengar. I det här fallet byter vi inte klubb men möjligtvis sport...

Inga kommentarer: