söndag 30 november 2008

Filmkväll

Dottern och jag bestämde oss för att ha en filmkväll ikväll. Saw V var vi överens om men sen skulle vi se en film till och viljorna gick isär. Jag ville se "Wall-E" och fröken ville se "Den bästa sommaren." Som vanligt så gav jag efter, jag har ju faktiskt inte sett filmen och gillar Kjell Bergqvist. Så här i efterhand kan jag säga att jag ångrar inte en sekund!

Filmen hade hållt på i två minuter innan första skrattet kom, sen satt jag och småfnittra första halvtimmen. Bergqvist gör en av de bästa rollerna jag har sett honom i och han fullkomligt sprutar ur sig underbara kommentarer hela tiden! "Sluta kläng på varandra" och "Tror ni livet är nån jävla nöjespark?" är två i mängden. En enkel film med lysande skådespeleri främst från Bergqvist!!! Efter filmen var jag tvungen att kolla upp om han inte hade fått nåt pris för denna roll och det hade han ju självklart. Guldbagge för bästa manliga huvudroll såklart! Jag blir inte ett dugg förvånad!

Saw V då? Jo den var bättre än föregångaren och gav en del klarheter från tidigare frågetecken från de tidigare filmerna. Handlingen var lättare att förstå än de två senaste filmerna där jag sett ut som ett fån efter filmen, framförallt den senaste. Tiden gick även fort, det kändes som att jag kollat en halvtimme när filmen var slut. Men ändå känns det som att det räcker nu. Jag tyckte att första Saw var outstanding och jag minns än idag hur jag tvingade mina nära att kolla på den för att jag själv tyckte att den var så bra! Jag ÄLSKAR slut som jag själv inte har varit i närheten av att lista ut! Men ingen av efterföljarna har varit i närheten av att slå ettan och därför så blir jag alltid lite besviken...

Om man inte har en riktigt bra efterföljare som man tror kan slå föregångaren så tycker jag att man kan låta bli att göra en tvåa, trea, fyra etc. Detta gäller inte bara i skräckfilmsvärlden där det nästan är vanligare med efterföljare än inte. Just nu kan jag inte komma på en enda uppföljare som har varit likvärdig eller bättre än den första filmen och det måste väl alla inse tillslut?

Sammanfattningsvis av kvällen: Den bästa sommaren är en av de bättre svenska filmer jag sett så den får 4½ likbilar av 5. Mycket underhållande. Saw V ligger ju i skräckfilmsgenren där man mycket ofta blir besviken och därför får filmen 4 Jigsawmasker av 5 möjliga. Men det är i skräckfilmsgenren, annars en svag trea.

Inga kommentarer: