onsdag 2 september 2009

Slarvig

När det gäller en del saker så är jag fruktansvärt slarvig. Det är konstigt egentligen. För jag är normalt ordningssam. Och kontrollerande. Som tur är har jag släppt kontrollen ganska mycket sen jag bestämde att jag skulle göra det. Det är bara jag som mår dåligt utav att ha koll på exakt allt.

Men man kanske bör ha koll på viktiga saker. Som körkortet till exempel. Min legitimation.

För ungefär ett år sedan fick jag hem papper om att det var dags att förnya körkortet. Detta innebär att man ska ta nya foton. Jag tycker inte om att ta passfoton. Man kan säga att jag hatar det. Så jag lät papprerna ligga i viktigthögen ett tag. Ett ganska långt tag faktiskt. Typ ett halvår.

Det var då en vänlig själ som kollade mitt körkort talade om att mitt körkort gick ut den 11 januari och att det nu var typ den 11 mars. Så jag gick tillslut till Expert och blev fotat och skickade in allt jag skulle. Bra så!

Men körkortet skickades ju rekommenderat. Och då ska man ju gå till ett anvisat postkontor. Som inte ligger exakt där jag bor. Och det kom strax före jag åkte till London. Så jag hade annat att tänka på. Sen är det så att försändelser inte ligger på posten en månad som förr i tiden, utan bara ett par veckor. Så jag missade att hämta ut det där förbannade körkortet. Och jag har inte ringt Transportstyrelsen och bett dem skicka igen. För jag har liksom inte tänkt på det.

Igår när jag skulle betala på Citygross bad kortterminalen mig att visa leg. Och som vanligt visade jag mitt körkort. Men kassörskan var uppmärksam. Hon sa att körkortet hade gått ut. Och jag svarade att jag väntade på ett nytt. Och hon svarade att det inte var precis en vecka sen det gick ut. Pinsamt!

Som tur var hade jag en vän med mig som kunde betala. Men fatta om detta hade hänt när jag skulle köpa datorn! Jag hade dött av skäms. Och på fredag har jag ett körkort som ligger och väntar på mig på postkontoret i Fridhemsplan. Nu gäller det bara att hämta ut det!

Inga kommentarer: