söndag 27 februari 2011

Vart är vi på väg?

Jag har precis tittat på Dokument Inifråns program om hur det är att vara anställd på Phone House. Har ni sett det? Jag har en tonåring som jag aldrig skulle tillåta jobba som säljare åt ett sånt företag. Och det värsta är att de triggar ungdomarna med fantasisummor till löner. Som självklart inte stämmer överens.

Jag har själv jobbat inom restaurangbranschen i många år. Som också är en halvsmutsig bransch. Men det är ingenting mot vad säljjobben idag är. Jag har alltid haft en ganska bra timpenning. Men uselt OB. Och alltid efter avtal. Dom här ungdomarna jobbar alldeles för många timmar. Med en timlön som blir 30-50 kronor utslaget på antal timmar de arbetat.

Det är så arbetsvillkoren mer och mer börjar se ut. För desperata ungdomar som inte får något normalt jobb. Med lagstyrda arbetsvillkor. Det är därför jag är så nöjd med att jobba inom staten. Det blir aldrig tjafs om ens rättigheter. Och kommer man från en bransch som utnyttjar systemet så gott det går så är man tacksam över att ha ett sånt jobb.

Inga kommentarer: