onsdag 20 oktober 2010

Jubileumsdag

Idag är det den 20 oktober. För exakt två år sen blev jag singel. Efter 18 års förhållande. Som de sista åren var kantade med jävligt mycket skit. En kontrollerande sambo som kollade min telefon dagligen i svartsjuka. Trots att det inte fanns nåt att hitta. Misshandel, otrohet och alkoholmissbruk. Jämt var det nåt. Aldrig en lugn stund.

Jag var ett vrak. Hatade att åka hem efter jobbet. Visste inte vad som väntade. Självkänslan var i botten. Och jag hade världens tjockaste mask som gjorde att omgivningen (förutom mina nära) inte förstod nånting.

Mitt i allting började jag läsa Mia Törnbloms bok "Självkänsla nu" där jag jobbade enligt övningarna. Och arbetade fram en plan. Den innebar bland annat att jag skulle ordna lägenhet och vänta på rätt tillfälle. Vilket jag gjorde.

Så kom dagen. Det var fotbollsderby mellan Hammarby och Djurgårn. Jag stod i Djurgårdsklacken som vanligt. Och sambon som är bajare satt på sittplats. Mitt i matchen får jag ett sms där han skriver att han ser mig och frågar vilka jag stod med. Det var droppen. För om man har varit på ett derby någon gång så vet man att man får kolla jävligt noga för att hitta nån i mängden. Alltså tittade han hellre efter mig än på matchen.

Så jag åkte till lägenheten den kvällen. Och har stannat där sen dess. Inte en enda gång har jag ångrat den dagen. Inte en enda gång har jag fällt en tår. Mitt liv är möjligtvis fattigare ekonomiskt. Men allt annat har blivit rikare i mitt liv.

Därför borde jag köpa champagne ikväll och skåla i min ensamhet. Och tacka Mia Törnblom för skjutsen i rätt riktning.

Skål!

Och tack!

15 kommentarer:

Ett stenkast från Fyndet sa...

Grattis till att du vågade ta steget den där dagen för 2 år sedan!

Definitivt värt ett glas champagne och en tack till Mia.

Skål!

Unknown sa...

Fira! att du idag mår bra! Lite drama queen att du måste sitta ensam. För det måste du inte, om du inte vill. Du har ju massor av vänner. Alla vi tillexempel!

Anonym sa...

Härligt! Grattis och njtut!
Kram från Sofie i Väsby

Änglar finns dom? sa...

Så starkt, så modigt! Underbart inlägg! Heja Singlan!

Singelmamman sa...

Ja jättestort Grattis och skål! Klart som sjutton att du ska köpa dig en flaska champagne! Och sitt ensam om du vill, men det tror jag inte att du behöver!

Helena m. 4 sa...

Grattis, och vilket bra val du verkat göra !
Man ska ta hand om sig själv - även om man väljer att bara ha EN diskborste...

Singel i storstan sa...

Tack alla! Ensamheten har jag valt. Självklart behöver jag inte sitta hemma om jag inte vill. Men det är en symbol för det hela.

Sitta själv och dricka champagne en vardag utan att nån jävel har några åsikter om det. Because I'm so fu**ing värd det! :-)

Anonym sa...

Grattis och skål för att du valt att leva. Jag ser en helt annan tjej idag mot för tre år sen när vi fick kontakt efter alla tysta år. Har en flaska i kylen, synd på avståndet, annars var den din.
Kram, skål I.

Chrissan sa...

You woman!
Du är värd all champagne i världen.
Kram!

Nenna sa...

Grattis!
Du är så himla bra!
Heja du!

Singel i storstan sa...

I: Jag har egen champagne, men den börjar sina.

Chrissan: Jag tycker också att jag är värd det! Många vet eller förstår inte hur svårt det är att bryta sig loss.

Kia sa...

Skål!
Jag tycker det var mycket givande att prata med dig i fredags. Riktigt bra! :)

Ting sa...

Du är grym!
Fan vad bra du är!
Nästa gång vi ses dricker vi champagne tillsammans!

Sus sa...

Bara att gratulera! Bra kvinnor ska ha bra relationer.
De andra kan leka med varandra.

Singel i storstan sa...

Jävlar imig (imej?) vilken feedback jag fick på den här då! Men den är speciell! För mig.

Tack kära bloggvänner för er support. Och jag är jävligt stolt över mig själv på just den här. Därför tar jag åt mig på era "hurrarop".

Puss och kraaaam! :-)