torsdag 9 augusti 2007

Vad är kärlek egentligen? Del 2

För mig innehåller kärleken först och främst sju mycket viktiga komponenter: vänskap, frihet, jämlikhet, empati, respekt, tillit och ärlighet. Dessa ingredienser finns med i kärleken till mitt barn, mina vänner och mina släktingar. Om någon eller några enheter saknas så är inte kärleken innerlig anser jag. I en partnerrelation tillkommer dessutom några beståndsdelar: trygghet, säkerhet, stabilitet, sex och förståelse.
I min partners kärlek till mig saknas sex av sju huvudkomponenter och fem av fem relationsingredienser. I min kärlek till min partner saknas tre av sju och en av fem. Ändå är det jag som är dum!?! Jag tror att när en eller fler beståndsdelar börjar tryta i kärleken så måste man ta hjälp utifrån för att inte ta död på kärleken. Min livskamrat ville inte gå till en relationsterapaut när vi började få problem, idag är det för sent.

I dagsläget är jag inte intresserad av att ge eller få kärlek i ett förhållande. Annan kärlek finns i mitt liv och jag är just nu så kantstött att jag är rädd att jag går sönder helt om jag träffar någon ny stjärna. Men om jag någon gång i framtiden skulle träffa någon som jag vill ha en kärleksrelation med så lär jag ta reda på vad han anser att kärlek är och om han tycker som jag att kärlek är något som innehåller fler olika komponenter. Nu är det ju inte så att min partner på frågan skulle svara: otrygghet, osäkerhet, oberäknelighet, svartsjuka, undergivenhet med mer, men han förstår inte riktigt ordet kärlek. Han vill att man ska vara lycklig och glad. Han förstår inte att man inte ska kränka, slå eller hota någon bara för att man är arg. Han tycker inte att man har ett kontrollbehov när man går igenom sin kärestas mobiltelefon eller övervakar vilka sajter hon besöker. Inte är det fel att läsa någon annans dagbok för då kan man ju få reda på saker om den andra personen som man inte vet annars... Han ser inte att han gör något fel alls, han älskar bara mig och vill att vi ska vara lyckliga. Men nu har ju jag slutat att älska honom och därför är jag dum. Och eftersom jag inte älskar honom så vill jag inte umgås med honom, ha sex med honom eller leva med honom. Därför är jag en hora.

Inga kommentarer: