tisdag 20 november 2007

Dags att byta bank?

Sedan jag gick på gymnasiet och jobbade extra på Donken så har jag varit kund hos SEB. Mycket var väl för att min farbror jobbade där men jag har också alltid varit mycket nöjd med SEB. Exempelvis så var dom bland de första att ha kvällsöppet mig veterligen. Sen började dom att ha öppet till 18:00 varje dag vid Sergels torg. Dessutom öppnade dom minst en helt automatisk bank där man kunde sätta in pengar, sätta in mynt och självklart hämta ut pengar i olika maskiner. Denna "bank" hade öppet dygnet runt och det passade mig utmärkt på den tiden jag jobbade natt. Idag fick jag erfara att SEB har tagit ett steg tillbaka och jag funderar starkt på att byta bank.

Det började med att Cassi fyllde 16 år i juli. Om man fyller 16 det tredje kvartalet så går barnbidraget över till studiebidrag från och med oktober. Ingen större skillnad trodde jag när jag började läsa informationen från CSN, men det var det. Hädanefter får man pengarna den sista bankdagen varje månad. Så nu är det slut att kunna låna därifrån de månader som det är skralt innan lön, typ efter semester och i januari. Dessutom får ungdomarna bara ett halvt studiebidrag i december pga lov och inget alls under sommaren. Vad jag har förstått så får man BARNBIDRAG för att få lite hjälp med ekonomin, men när ungarna börjar kosta PENGAR i diverse märkeskläder och vill bestämma själva vad de ska ha på sig, DÅ ska man dra NER på bidraget?!?!?! Skitsamma! När CSN tar över och betalar ut studiebidrag så ska ni inte tro att mitt bankkonto som jag haft för inbetalning av barnbidraget överförs till CSN utan den 31 när pengarna skulle ha kommit börjar man undra varför det är tomt på kontot. Då måste man läsa det informationsbladet som är finstilt. Och på en rad står det att man måste kontakta Swedbank om man är kund i en annan bank. Sagt och gjort, i torsdags letade jag först reda på en Swedbank som hade öppet till 18 och som turligt nog låg på Fridhemsplan. När jag slutat jobba så åkte jag dit och anmälde att jag har ett konto i en annan bank och då fick jag informationen att studiebidraget som betalats ut den 31 oktober förmodligen hade skickats ut med utbetalningskort.

Eftersom jag hatar hutlösa avgifter så VÄGRAR jag att betala den där uttagsavgiften som Posten, förlåt Svensk Kassaservice, tar ut så jag går in på SEB's hemsida för att kolla vilket kvällsöppna kontor som är närmast mig.
Nummer 1: På SEB's hemsida kan man inte söka kontor, det måste man göra på eniro.
Nummer 2: När man går in på eniro så står inte bankens öppettider så man måste alltså belasta SEB's växel med att ringa och fråga efter öppettiderna på ett specifikt bankkontor.

Telefonist: Välkommen till SEB
Jag: Hej, jag skulle vilja veta när kontoret på S:t Eriksgatan stänger?
Telefonist: Hm... då ska vi se.... Öppet 9-15 alla dagar.
Jag: Inte ens kvällsöppet nån dag i veckan?
Telefonist: Nej, tyvärr.
Jag: Vad är det för öppettider på Karlbergsvägen då?
Telefonist: 9-15... ingen dag kvällsöppet...
Jag: Är det bara SEB vid Sergels torg som har öppet till 18 av alla kontor?
Telefonist: Nej, dom stäner 17 varje dag, förr var det 18...
Jag: Var i Stockholm hittar jag ett kontor som är öppet efter klockan 17 då?
Telefonist: Det ser tyvärr mörkt ut i Stockholmstrakten....
Jag: Så om man har ett jobb så får man inte göra några bankärenden?
Telefonist: Nej, tyvärr!

Behöver jag säga att jag blev märkbart irriterad? Så vi som har arbeten där det krävs att vi är mellan vissa tider är inte välkomna som kunder hos SEB! Därför kan jag säga att jag nu tänker kolla runt efter andra alternativ. Och jag hoppas FETT att jag vinner pengar som jag inte tänker sätta in där!

2 kommentarer:

Anonym sa...

marriage counseling TargetsThe great matter approximately marriage counseling would
me, and that it would assist me passim all of my endeavors
in lifetime. simply be sure not as e'er look to get a couple to split.

Anonym sa...

It is this intercast between the A-List and the obscure bloggers that has turned Blogging into a global in the defeat of the Robust Persian imperium at
the work force of the piteous Greeks.

My web site; click here