måndag 27 juli 2009

Elförbrukning

I två kvartal har jag haft elräkningar på över tretusen spänn. Det är en extrem höjning eftersom tidigare räkningar har legat på ca 1700 kr. Nästan en fördubbling. Så nu har jag surfat in på elskling.se och hittat nån leverantör som typ kostar hälften jämfört med Fortum. Kan man bara byta elleverantör hur som helst om man inte har bundit sig?

Har även dragit ner ungefär 1500 kronor per år genom att inte låta mobilladdare sitta i dygnet runt, stängt av teveapparaterna (som i princip aldrig är på) helt, dragit ut kontakten till DVD'n, stängt av golvvärmen i badrummet osv. Bara det är typ 350 spänn mindre i månaden. Det kan man köpa en topp för istället. Eller ett par skor såhär i reatider.

Fattar bara inte riktigt hur man gör?!? Fixar det nya elbolaget uppsägningen av det gamla, eller hur funkar det?

2 kommentarer:

MonasUniversum sa...

Och då hoppas jag att maken inte hittar hit och får för sig att vi ska stänga av golvvärmen i badrummet...

Om inte Elskling är ett väldigt annorlunda företag, och hjälper dig, så är det du som fixar allt. Och ja, du kan byta leverantör hur som helst. Men aldrig nätleverantör, vilket är Fortum i ditt fall. Den så kallade rörliga elen kan du lägga var som helst.

Det kan möjligen vara så att Elskling gör allt åt dig, det är många år sen jag bytte så jag vet inte om tiderna har förändrats.

Det var fan vad du spar pengar på såna småsaker. Menar du att laddaren drar så mycket? Fan, den har jag i dygnet runt...

För att inte snacka om frysen i källaren. En sån där från 1972 som man kan lägga in hela människor i. Stor som satan.

Singel i storstan sa...

Hahaha! Ja mördarfrysen. Min mormor hade en sån...

Nja, laddarna (2 st) drar bara 130 kr per år. Däremot genom att inte ha standby-läge på teven, DVD'n och en gammal video sparar en femhundring per år. Och installerar man en timer till golvvärmen och endast har den på när man är hemma så tjänar man ytterligare 290. Och att ha lampor tända en timme mindre per dag är 490...

Och torktumlaren drar 3 gånger mer än tvättmaskinen. Så jag ska sluta tumla så mycket. Då tjänar jag säkert ett gäng kronor på det.

MEN. Jag har införskaffat en AC som jag gissar på kostar en del... Det får jag se på nästa räkning.