fredag 31 juli 2009

Jag blir så trött...

Tonåringen håller på att frigöra sig från mig. Inget konstigt egentligen. Men det kom fan över en natt. Och jävligt sent!

Hon frågar mig om tatueringen hon ska göra. Jag svarar. Ett svar som inte hon vill höra. Hon blir irriterad.

Jag sitter och röker. Hon plockar undan middan och säger att jag ska komma ihåg. Jag garvar till. Hon blir sur. För att jag inte ger henne typ ett pris. För nåt jag gör varje dag. Och mer därtill.

Hon blir irriterad på det mesta jag säger och gör numera. Men i min värld så är det jag som ska bli irriterad. Hon har varit här en månad nu. Inte dammsugit sitt rum på hela månaden. Inte dammtorkat heller för den delen. Sen ligger hon där och nyser. Undrar varför?!?

Hon lovad även att dammsuga hela lägenheten i typ tisdags, idag är det fredag. Hon har lagat mat en gång sen hon kom hit. Hon har tiggt pengar som satan. Men inte gjort sig förtjänt av dom. I min värld ger man och tar man när man är vuxen. Och jag ångrar bittert att jag inte var hårdare mot henne gällande att hjälpa till hemma.

Men vi får väl se hur glad hon blir när jag kommer tvärvägra henne när hon vill ha något från mig. Ska hon vara sur och grinig så fort det inte passar så ska jag också vara det.

7 kommentarer:

Charmhäck sa...

Jag hejar på dig!

Konsekvenser är den rätta medicinen. Funkar på min nyblivna tonåring. Hur gammal är din dotter?

Charmhäck sa...

Men åhhhhhh, förlåt för min dåliga uppmärksamhet! Det står ju klart och tydligt att hon är 18 år. Sorry! *snurremaja*

MonasUniversum sa...

Håller med; jävligt sent.

Men du Jeanette: dags att sätta ned foten lite här nu.

Och så här gör du:

"du, jag gör det här (vad det nu kan vara) medan du dammsuger..."

och så plockar du fram dammsugaren.

Sen ska du göra som jag: kräva att hon lagar mat två dagar i veckan. Allvarligt. Det kommer gnällas satan i början, sen blir det skitbra. En lagar mat, den andre diskar. Sätt dig ned med henne och tala om att det är så här det kommer att bli. As from today. Och för att göra det roligare så gå in med henne på Tasteline.com och gör upp matlistor för varje vecka, då kan hon själv vara med och bestämma.

MonasUniversum sa...

...och hej Maria, kul att du har hittat till denna braiga blogg!

Singel i storstan sa...

Det där med dammsugningen var precis vad jag gjorde här om dagen. Jag skulle diska plåtar om hon dammsög. Men jag missade att ta fram dammsugaren...

Och recept brukar vi kolla ihop, bara det att jag alltid gör maten. Men det blir andra bullar.

Nu ska hon åka till sin pappa om drygt en vecka, men jag tar med dina tips tills nästa gång hon kommer hit.

Och just det Maria: Kul att du har hittat till denna braiga blogg! :-P

Charmhäck sa...

Lyssna på Mona hon är ovanligt klok! Hon är beroende framkallande!

Jag gillar din braiga blogg! Kul att jag hittat hit. Tack vare Mona!

Singel i storstan sa...

Mona ska inte vara klokare än vad jag är! Vi borde ha samma erfarenhet. Typ. Men hon är klok. Jag vet. Och jag lyssnar på henne!

Och tonåringen blir surare och surare! ;-) På Mona alltså! :-)