lördag 25 juli 2009

Vaken!

Hade ordentligt svårt att somna i natt. Släckte lampan vid tretiden, men då vaknade LEssingens egen Ozzy Osbourne-fågel och skulle sjunga satan! Solosång.

Jag bor ju som bekant inte på landet så det tillhör verkligen ovanligheterna att jag hör detta oljud. Eller vad är det för typ av ljud? Att bussar åker förbi, fyllskallar står och skränar och sirener som tjuter stör mig inte i ryggen. Men när en trallgök får för sig att hälsa gryningen välkommen, då går det inte att sova.

Så jag stänger fönstret (som är utomordentligt ljudisolerat) och lägger en kudde på andra örat för att somna. Bra så. Eller inte. På 30 minuter förvandlas lägenheten till en finsk bastu och fötterna kokar. Mina fötter och underben är väldigt känsliga när de ska sova. Inte för varmt och inte för kallt är melodin. Så vid femtiden är det bara att kliva upp, sätta sig på badkarskanten och duscha ben och fötter med iskallt vatten. Därefter öppna fönster och sätta på luftkonditionering på full kareta, bädda om sängen som ser ut som en krigszon och därefter lägga sig bekvämt med alla fem kuddar... Till tonerna av en AC som brummar som en raggarbil med radion på med Ozzy Osbourne.

Tillslut så somnade jag uppenbarligen. Klockan 11 ringde väckarklockan. Sol. Inget strandenväder men dock sol. Så nu sitter en hålögd Jeanette här. Sova vidare, ta vara på dagen, sova vidare, ta vara på dagen...

Inga kommentarer: