tisdag 14 juli 2009

I taket lyser stjärnorna

Jag tycker om svenska filmer, gärna med tonåringar i huvudrollen. Förutom "Låt den rätte komma in" som jag tyckte var totalt värdelös. Fast jag var nog ensam om det verkar det som.

Ikväll har jag sett en riktigt bra gråtfilm. I taket lyser stjärnorna heter den och jag vet att tonåringen läste den boken för några år sedan och sa att den var bra. I våras skulle vi se den på bio men den gick bara på en biograf mitt på dagen så det blev aldrig något. Tur var väl det. Jag hade smink den dagen, och det ska man inte ha om man ska se den här filmen. Helst om man är mamma.

Filmen handlar om en 13-14-årig tjej vars mamma är sjuk i cancer. Man får följa hennes vanliga tonårsproblem samtidigt som hon har värre problem som hon försöker putta bort. På en lapp skriver hon "Om du dör mamma, så tar jag livet av mig".

Alltså ett filmtips när man inte har något annat för sig under semestern. Se den! Men ta av dig sminket innan!

Inga kommentarer: