måndag 27 juli 2009

Sömnutredning

Jag har tid för sömnutredning idag. Vet inte riktigt vad det är men det är min husläkare som har skickat remiss dit. Typ för att jag snarkar tror jag. Inte så sexigt kanske. Har inte kollat kallelsen så noga tidigare, förrän nu. Man får inte ha långa naglar och nagellack!?! Vad har mina naglar med min snarkning att göra?

Jag ska få med mig en bärbar utrustning hem står det. Som ska mäta snarkljud, kroppsläge, andningsrörelser, luftflöde i näsan, puls och blodets syremättnad. Låter jävligt attraktivt! Tror bestämt att det inte kommer något herrbesök till LEssingen ikväll va?

Och jag tänker inte klippa naglarna.

6 kommentarer:

MonasUniversum sa...

Darling, jag har gjort den resan. Mycket bra kan jag säga. Jag slutade att andas över 200 gånger så mig opererade dom på stört. Denna operation gör de inte gärna på vuxna pga att den gör ont. Så sitter läkaren där och säger till dig att den INTE gör det så gå inte på det. Min läkare, överläkare på Danderyd, sa till och med "det gör jäkligt ont" och då visste jag att om en läkare sa det, så gjorde det nog så ända in i helvete ont.

Och det gjorde det. Alltså, det glömde att tala om att efter typ 3 dagar så når smärtan tröskeln så att säga. Efter det så går det bättre och bättre. Nackdelen är också att du, dygnet runt var sjätte timme (ställa sig lite klocka) måste äta medicin.

Men.

Men käre vän; du kommer från och med den dagen att kunna SOVA ordentligt. Och känna dig utvilad. En helt sanslös jävla känsla.

Visst, jag kan snarka idag också, men gör det endast när jag är riktigt, riktigt slutkörd.

Från att ha snarkat VARJE natt.

Talibanen fick göra samma operation nån månad senare då hon hade samma problem.

Så be till gudarna att du har många sömnavbrott, då opererar de dig. I mitt fall var så är min tunga för stor, och det är ju lite svårt att göra nåt åt, därför fick de ta bort mandlarna i stället...

Singel i storstan sa...

What?!?! *Livrädd* Jag hoppas snarare på att jag INTE vaknar hela tiden! Operation? Så långt har inte jag kommit i tankeverksamheten...

Men det är ju bra att slippa snarka iof. Eller som du säger, sova ordentligt. Men operation?!?!?!?! Shit i min lilla låda.!

MonasUniversum sa...

Allvarligt; visst, det gör verkligen asont, men herregud så det var värt det. Under flera år så kände jag mig aldrig utvilad. Jag var trött ständigt och jämt. Och av just den anledningen så älskade jag att sövas under narkos, för då sov jag alltid djupt. DÅ har det gått för långt.

Nu är allt helt annorlunda. Så har du tur så blir du opererad. Helt ärligt så tycker jag att du ska kräva det. Bre på och säg att du aldrig sover bra. ALDRIG. Och att din "sambo" inte står ut längre. Och att du har provat allt som finns på marknaden.

Singel i storstan sa...

Hahaha! Har precis fyllt i formuläret där det står att jag bor ensam. Men jag kan skylla på dottern för hon tycker det är jobbigt.

Problemet är väl inte egentligen att jag sover dåligt på det sätt som du beskriver. Däremot vaknar jag med huvudvärk varje dag och jag får lätt huvudvärk om jag äter eller sover dåligt.

Men en fråga: Hur slutade du att snarka liksom? För min del så snarkar jag pga att typ gomseglet ramlar ner i halsen på mig. Eller nåt. Vad har halsmandlar med det att göra?

MonasUniversum sa...

Jag slutat att snarka eftersom de tog bort mandlarna och då kunde luft komma igenom. Jag har, som sagt, en för stor tunga som gjorde att den täppte igen andningen, men det löstes alltså med att mandlarna fick tas bort. Dom kunde ju liksom inte göra så mycket åt tungan, hehe!

Singel i storstan sa...

Ok. Jag får väl definitivt svar imorgon om jag nu lyckas somna med maskinen sittandes på magen... Jag sover liksom på magen.