tisdag 7 juli 2009

Att bli vuxen

Jag jobbade i restauranbranschen från att jag var 18 år tills jag skulle fylla 32. Dessa år har varit mycket lärorika och jag ångrar inte en sekund att jag varit i den svängen. Detta vet tonåringen om. Jag har berättat för henne om all skit som kan hända på krogen och att man inte ska vara så naiv och tro att människor vill ens bästa...

05:40 textar jag henne och frågar vart hon håller hus. 06:19 får jag ett svar om att hon är i Kista och letar efter tunnelbana. Just då har jag slumrat till så jag läser inte meddelandet förrän vid sjutiden. Jag orkar inte ta den långa historien men hon och hennes kompis har åkt med två killar och ingenting värre har hänt än att kompisen blivit av med mobilen.

Men hallå?!? Har jag sagt att det är okej att åka med okända snubbar till förorten när man själv nästan bor i stan? Har jag sagt att man ska tro gott om alla man träffar ute på lokal? Varför kan inte barn lyssna på föräldrar och fatta att man själv levt ett liv och har erfarenhet av livet?

Jag blir så trött!!!

Nu är hon i alla fall hemma och ligger och sover. Som tur är så hände ingenting värre och därför hoppas jag att hon har ont i fötterna, blir förkyld och är riktigt bakis när hon vaknar. När mamma kommer hem från jobbet lär det skrivas regler om hur man lever när man fyllt 18 men fortfarande bor hemma.

Inga kommentarer: