måndag 6 juli 2009

18

Tonåringen har blivit 18 år nu. Klockan tolv i natt stod hon med en tequila i handen. Jag hade lyckats övertala vakterna att släppa in henne eftersom hon fyllde. Just nu är hon på krogen med kompisarna och jag har lite svårt för att gå och lägga mig, kommer nog att sova dåligt i natt. Undrar hur många såna nätter man kommer att ha framöver?

Det är helt sjukt att min lilla unge numera får göra vad hon vill. Inte riktigt vad hon vill eftersom jag fortfarande är chef här hemma. Men hon är liksom vuxen. Och hur gammal är inte jag? Lastgammal skulle man kunna säga. Jag kommer inte ens ihåg min 18-årsdag. Eller jo, det gör jag, men jag hade gått på krogen så länge att det inte riktigt fanns något att fira. Åldersgräns på cigaretter fanns inte, folköl (eller öl överhuvudtaget) drack jag inte så det var inget speciellt med 18 tyckte jag. Men det tycker dottern. Och hon blev glad för sina presenter; Londonresa, tatuering, dataspel, pengar till London, riktig champagne, bubbelvatten och lite annat smått och gått.

Nu ska jag lägga mig i sängen och vrida mig till fröken kommer hem. Tror stället hon är på stänger klockan 03, så hon kanske är hemma till fyra eller nåt.

2 kommentarer:

MonasUniversum sa...

..och min dam fyller på torsdag. Och 00.00 räcker jag fram listan på regler som gäller efter att man fyllt 18 och fortfarande bor hos mamma.

Eller nä, kl 00.00 sover jag. För jag är gammal. Det får bli nästa dag.

Singel i storstan sa...

Tydligen skulle jag ha gett min ungjävel listan innan hon fyllde. Med tanke på att jag knappt har sovit en blund i natt och mitt arbete blir lidande pga detta. :-(